Extraljus som utmärker sig på marknaden

Marknaden för extraljus växer för varje år som går och det blir allt svårare att hitta bra produkter som faktiskt uppfyller de förväntningar man har som bilförare. Amerikanska Cree och tyska Osram vars dioder är väldigt populära dominerar marknaden fullständigt och även led extraljus med 4D och 5D optik har börjat hitta till marknaden. Det är framförallt intressant att se många återförsäljare marknadsföra sina extraljus med höga lumen-tal trots att de i verkligheten sällan uppnår hälften av den ljusstyrka som utlovas. Branschen är väldigt rörig, produkterna är många och faktorerna som i slutändan påverkar ljusstyrkan är betydligt mer komplexa än vad många konsumenter tror.

Räckvidden för ljusramper försämras av dålig optik

Det finns många ljusramper som levererar många lumen per watt men som ändå underpresterar när det gäller antal lux på längre distanser. Ljusramp led produkter är överlägsna alla andra fordonslampor när det gäller mängden ljus som levereras nära fordonet, s.k närfältsbelysning. I och med att vissa ljusramper nu även finns i böjd utformning vilket ger ett bredare ljus än raka ramper, så skapas helt nya möjligheter där faror intill vägrenen kan upptäckas i ett tidigt skede. Det är viktigt att förstå att en ljusramp inte på något sätt är sämre än ett vanligt extraljus utan det är själva optiken som är problemet i de allra flesta fall. Marknaden har under de senaste åren översvämmats med billiga ljusramper som säljs runt tusenlappen utan stöd av en optisk lösning vilket gör att ljuset inte blir koncentrerat utan sprids åt alla håll. Ett tips är därför att fokusera på ljusramper med en optisk lösningar såvida inte närfältsbelysningen prioriteras.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *